Παρακάτω θα σας δείξουμε βήμα προς βήμα πώς φορτίζεται σωστά η μπαταρία του αυτοκινήτου:
Η μπαταρία είναι ένα από τα βασικά εξαρτήματα του αυτοκινήτου. Θα έλεγα το σπουδαιότερο, αφού χωρίς αυτήν δεν μπορεί να λειτουργήσει σχεδόν τίποτα. Τι γνωρίζουμε όμως γι’αυτήν; μάλλον πολύ λίγα πράγματα σε ό,τι αφορά στον τρόπο λειτουργίας, στη συντήρηση, καθώς και με ποια κριτήρια πρέπει να επιλέξουμε την κατάλληλη μπαταρία για το όχημά μας, το οποίο είναι εξοπλισμένο με ηλεκτρικά εξαρτήματα, στερεοφωνικά και πολλά άλλα που, για να λειτουργήσουν, χρειάζονται ηλεκτρική ενέργεια.
Όταν διαπιστώνουμε ότι κατά την εκκίνηση ο κινητήρας περιστρέφεται αργά, είναι ένδειξη ότι η μπαταρία είναι αδύναμη.
Πριν αποφασίσετε να αγοράσετε μια νέα μπαταρία, μπορείτε να δοκιμάσετε πρώτα να τη φορτίσετε.
1. Αποθήκευση:
- Ιδανική θερμοκρασία αποθήκης (10-25C) και ξηρό περιβάλλον
- Σε υψηλότερες θερμοκρασίες είναι μεγαλύτερη η αυτοεκφόρτιση, δηλαδή, μικρότερη διάρκεια ζωής!
- Τάση αποθήκευσης 12,6V (Επεναφορτίζουμε το αργότεραο όταν η τάση είναι 12,5V)
- Η επιφάνεια της μπαταρίας πρέπει να είναι καθαρή και στεγνή.
- Καθαρίστε με ένα υγρό πανί ή αντιστατικό και όχι με στεγνό. (κίνδυνος έκρηξης από στατική εκφόρτιση!)
Η τιμολογιακή πολιτική στην αγορά της μπαταρίας είναι εξαιρετικά αδιαφανής. Καλείται κάποιος να συγκρίνει διαφορετικούς κατασκευαστές και ποιότητα. Στα εμπορικά καταστήματα υπάρχουν συνήθως φθηνότερες μπαταρίες απ’ ό,τι στα ειδικά καταστήματα (Ηλεκτρολογεία και συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων).
Διαστρωμάτωση:
Η μπαταρία Ασβεστίου δεν χρειάζεται συντήρηση, επειδή δεν έχει απώλεια υγρών. Αυτό οφείλεται στο ότι δεν έρχεται σε βρασμό κατά τη φόρτιση. Αυτό έχει βέβαια πολλά πλεονεκτήματα, αλλά έχει και το εξής ελάττωμα: Επειδή δεν φτάνει σε βρασμό κατά τη φόρτισή της, για να αναδευτεί ο ηλεκτρολύτης, όταν εκφορτίζεται σε μεγάλο βαθμό και δεν φορτίζεται και πάλι πλήρως κατά τη λειτουργία του κινητήρα, έχουμε διαστρωμάτωση της πυκνότητας.
Οι μπαταρίες και τα άδεια ρεζερβουάρ ήταν οι κύριες αιτίες βλαβών στις οποίες έσπευσαν για οδική βοήθεια τα μέλη της λέσχης αυτοκινήτων ADAC της Γερμανίας. Σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της ADAC, η μπαταρία παραμένει η νούμερο ένα αιτία βλαβών. Κάθε Τρίτη κλήση για οδική βοήθεια, τον περασμένο χρόνο, ακόμα και σε καινούρια οχήματα αφορούσε στην αποφορτσιμένη ή ελαττωματική μπαταρία. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έφταιγε η ίδια η μπαταρία, αλλά η έλλειψη σωστής και υπεύθυνης διαχείρισης της ενέργειας στα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Είναι δύσκολο να εξηγηθεί οι ορισμός της χωρητικότητας μιας μπαταρίας ως συνάρτηση με το χρόνο εκφόρτισης (Κ5, Κ20, Κ100), ενδείξεις που βρίσκονται δίπλα από τον αριθμό των αμπέρ. Γι’ αυτό θα προσπαθήσω να το εξηγήσω με παράδειγμα τη συμπεριφορά οδήγησης ενός αυτοκινήτου.
Οι συμβατικές μπαταρίες δεν είναι κατάλληλες για αυτοκίνητα με σύγχρονη τεχνολογία start-stop. Αυτό διαπιστώθηκε σε έλεγχο που διεξήγαγε η λέσχη αυτοκινήτων της Γερμανίας ADAC, μαζί με το ίδρυμα ελέγχου, Stiftung Warentest, σε αυτοκίνητα που φέρουν αυτό το σύστημα εξοικονόμησης καυσίμου.
Εξαιτίας των συχνών εκκινήσεων οι συμβατικές πηγές ενέργειας έχουν σύντομο χρόνο ζωής. Γι' αυτό απαιτείται η τεχνολογία AGM (Absorbent Glass Mat) ή οι μπαταρίες της τεχνολογίας EFB (Enhanced Flooded Batteries). Μόνο αυτές αντέχουν σε πολλούς κύκλους εκφόρτισης και επαναφόρτισης.
Θα περάσουν μερικές δεκαετίες ακόμα μέχρι να εκτοπιστούν από την αγορά τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και μαζί τους η μπαταρία μολύβδου.
Γι’ αυτό η Banner συνεχίζει τις έρευνες και την εξέλιξη και στους δυο τομείς. Περαιτέρω εξέλιξη της AGM τεχνολογίας, μπαταρίες για επαγγελματικά οχήματα, βελτιστοποιημένη μπαταρία μολύβδου/οξέως, και όλες τις μπαταρίες που τοποθετούνται στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Η μπαταρία εκκίνησης του μέλλοντος θα έχει πολύ λίγες ομοιότητες με την σημερινή μπαταρία.
Μεγάλης κατηγορίας αυτοκίνητα (συνολική χρήση 150.000 χλμ.)
Το μεγάλο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο, με εκπομπές 33.000kg CO2 σε μια συνολική χρήση 150.000 χλμ. (=219g CO2/km) είναι μακράν το καλύτερο στη συνολική εκπομπή CO2.
Το ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο (277g CO2/km) έχει τη χειρότερη απόδοση λόγω της μεγάλης μπαταρίας (περισσότερο CO2 κατά την παραγωγή της) και της υψηλής κατανάλωσης ενέργειας. Μόνο με τη χρήση 100% κατανάλωση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας (100% regenerativ) θα ήταν λίγο καλύτερο.
Η χρήση του αυτοκινήτου για μικρές διαδρομές τους χειμερινούς μήνες δεν αποτελεί ενδεδειγμένη χρήση μιας και δεν προλαβαίνει ο κινητήρας να ανεβάσει την προβλεπόμενη θερμοκρασία λειτουργίας.
Εάν οι καθημερινές διαδρομές κατά την περίοδο του Χειμώνα είναι μικρότερες των 10 χλμ., προκαλούνται βλάβες στο αυτοκίνητο. Αυτό συμβαίνει επειδή ο κινητήρας λειτουργεί για μεγάλο χρονικό διάστημα με πλούσιο μείγμα σε χαμηλές θερμοκρασίες.
Πρέπει να ελέγχουμε συχνά το υγρό ψύξης του κινητήρα. O τακτικός έλεγχος του δοχείου νερού μπορεί να μας προφυλάξει από δαπανηρές επισκευές.
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης λειτουργεί σε συγκεκριμένη θερμοκρασία η οποία ελέγχεται με τον θερμοστάτη. Αυτός, σε συνεργασία με το σύστημα ψύξης, τον προστατεύει από βρασμό αλλά και από τη λειτουργία σε κρύο περιβάλλον. Μην ξεχνάμε πως τα μέταλλα του κάθε κινητήρα χρειάζονται την προβλεπόμενη θερμοκρασία για να λειτουργούν σωστά.