Όταν διαπιστώνουμε ότι κατά την εκκίνηση ο κινητήρας περιστρέφεται αργά, είναι ένδειξη ότι η μπαταρία είναι αδύναμη.
Πριν αποφασίσετε να αγοράσετε μια νέα μπαταρία, μπορείτε να δοκιμάσετε πρώτα να τη φορτίσετε.
Παρακάτω θα σας δείξουμε βήμα προς βήμα πώς φορτίζεται σωστά η μπαταρία του αυτοκινήτου:
1. Τι πρέπει να προσέξετε κατά τη φόρτιση:
Υπάρχουν μόνο λίγα πράγματα που πρέπει να λάβετε υπόψη κατά τη φόρτιση της μπαταρίας. Πρώτα απ' όλα, πριν από τη φόρτιση, τα ακόλουθα πράγματα είναι σημαντικά:
-Έλεγχος τάσης της μπαταρίας
-Έλεγχος διάβρωσης των πόλων.
-Ισχύς φόρτισης του φορτιστή.
Ο φορτιστής πρέπει να είναι κατάλληλος για τον τύπο της μπαταρίας (π.χ. μπαταρίες μολύβδου-οξέος, μπαταρίες με Gel, ή μπαταρίες τεχνολογίας AGM για αυτοκίνητα Start-Stop).
2. Πώς φορτίζω σωστά μια μπαταρία αυτοκινήτου;
Ο πιο βολικός τρόπος φόρτισης της μπαταρίας του αυτοκινήτου είναι ένα ταξίδι διάρκειας τουλάχιστον μιας ώρας σε υψηλές στροφές και απενεργοποιημένους ενεργοβόρους καταναλωτές, όπως π.χ. τα θερμαινόμενα τζάμια, τα θερμαινόμενα καθίσματα, τον ανεμιστήρα κ.ά.. Έτσι μπορούμε να φορτίσουμε τη μπαταρία κατά την οδήγηση.
Εάν οδηγείτε το όχημα κυρίως στην πόλη και σε μικρές αποστάσεις, θα πρέπει μάλλον να φορτίσετε την μπαταρία του αυτοκινήτου με φορτιστή. Οι προτεινόμενες συσκευές του εμπορίου κοστίζουν περίπου 20-100 ευρώ.
3. Ελέγξτε την τάση της μπαταρίας:
Μπορείτε να ελέγξετε την κατάσταση της μπαταρίας με τη βοήθεια ενός απλού πολύμετρου. Τα κόκκινα και μαύρα καλώδια του πολύμετρου εφαρμόζονται στους αντίστοιχους πόλους. Η τάση της μπαταρίας εμφανίζεται στην οθόνη. Μια κανονικά φορτισμένη μπαταρία έχει λίγο περισσότερο από 12 βολτ (κυρίως 12,7 V), με τον κινητήρα σε λειτουργία και αυξημένες στροφές, πρέπει να έχει λίγο περισσότερο από 14 βολτ. Εάν η μπαταρία σας παρουσιάζει λιγότερα από 11 βολτ, είναι άδεια ή ελαττωματική και είναι πολύ αδύναμη για εκκίνηση.
4. Σύνδεση του φορτιστή μπαταρίας:
Συνδέετε το φορτιστή με την μπαταρία. Το κόκκινο καλώδιο φόρτισης συνδέεται στον θετικό πόλο (κόκκινο καλώδιο) της μπαταρίας. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να αφαιρέσετε την μπαταρία, εάν το όχημα βρίσκεται κοντά σε παροχή ρεύματος. Ωστόσο, πρέπει να διαβάσετε το εγχειρίδιο του οχήματος πριν από τη φόρτιση. Υπάρχουν συστήματα στα οποία ο φορτιστής συνδέεται πρώτα στο ρεύμα και στη συνέχεια συνδέεται με τους πόλους της μπαταρίας. Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες σχετικά με αυτό στις οδηγίες για το φορτιστή μπαταρίας. Σε περιπτώσεις όπου το όχημα παραμένει για μεγάλα διαστήματα ακινητοποιημένο, μπορείτε να συνδέσετε έναν αυτόματο φορτιστή, για να συντηρεί μονίμως τη μπαταρία.
Εάν δεν υπάρχει κοντά στο αυτοκίνητο παροχή ρεύματος, πρέπει να αφαιρέσετε την μπαταρία για φόρτιση.
5. Φόρτιση μπαταρίας με το φορτιστή:
Για μια ήπια φόρτιση επαρκούν 3-5 αμπέρ. Με μεγαλύτερη ισχύ η φόρτιση είναι ταχύτερη, αλλά επίσης μεγαλύτερη είναι η πίεση που δέχεται η μπαταρία. Ορισμένοι φορτιστές ρυθμίζουν την τρέχουσα ένταση αυτόματα, ενώ άλλοι μπορούν να ρυθμιστούν μεταξύ γρήγορης φόρτισης (υψηλή ένταση) και κανονικής φόρτισης (3-5 αμπέρ).
Ανάλογα με τη χωρητικότητα της μπαταρίας, τον φορτιστή και την ισχύ φόρτισης, η διάρκεια πλήρους φόρτισης της μπαταρίας είναι μερικές ώρες. Συνήθως οκτώ έως δώδεκα ώρες. Οι σύγχρονοι και έξυπνοι φορτιστές απενεργοποιούνται αυτόματα αφού φορτιστεί η μπαταρία πλήρως.
6. Μετρήστε ξανά την τάση
Μετά τη φόρτιση, αφαιρέστε το φορτιστή -με αντίστροφη σειρά απ' ό,τι κατά τη σύνδεση- και ελέγξτε την τάση με το βολτόμετρο. Αυτή θα πρέπει να είναι περισσότερο από 12 βολτ μετά από ώρες φόρτισης. Εάν δεν συμβαίνει αυτό, σημαίνει πως κάποιο στοιχείο της μπαταρίας είναι ελαττωματικό. Τότε σίγουρα πρέπει να αντικαταστήσετε τη μπαταρία σας με μια καινούρια.
7. Καλύψτε τον πόλο με ειδικό γράσο.
Το γράσο πόλων προστατεύει τις επαφές από τη διάβρωση και συνεπώς από την απώλεια τάσης στην μπαταρία. Αλείψτε τους πόλους και τη γύρω περιοχή.
8. Πρέπει πάντα να αποσυνδέεται μια μπαταρία αυτοκινήτου για τη φόρτιση;
Εάν έχετε τη δυνατότητα φόρτισης της μπαταρίας του αυτοκινήτου σε γκαράζ ή σε προστατευμένο χώρο στάθμευσης, τότε δεν χρειάζεται να αφαιρέσετε τη μπαταρία για τη διαδικασία φόρτισης. Εάν δεν έχετε τέτοιο χώρο, η μπαταρία πρέπει να αφαιρεθεί. Για να το κάνετε αυτό, αποσυνδέστε πρώτα το μαύρο καλώδιο (αρνητικός πόλος) και μετά το κόκκινο καλώδιο (θετικός πόλος). Η διαδικασία αυτή βοηθάει να μην προκαλέσουμε κατά λάθος βραχυκύκλωμα με τα εργαλεία. Συνήθως χρειάζεστε ένα κλειδί 10 mm για αυτό, και μάλλον ένα καρυδάκι και προέκταση για να ξεβιδώσετε το σφιγκτήρα στη βάση της μπαταρίας. Στη συνέχεια, παραμερίζετε τα καλώδια για να σηκώσετε την μπαταρία από τη θέση της. Αφού αφαιρέσετε τη μπαταρία, μπορείτε να την φορτίσετε σε ένα δροσερό, στεγνό και καλά αεριζόμενο δωμάτιο.
9. Οδηγίες ασφαλείας
Οι μπαταρίες μολύβδου-οξέος με υγρό ηλεκτρολύτη πρέπει να μεταφέρονται κατά το δυνατόν οριζόντια, για να μην διαρρεύσουν τα υγρά. Αυτό μπορεί να συμβεί ειδικά με παλαιότερες μπαταρίες. Επομένως, πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Είναι καλύτερα να φοράτε προστατευτικά γάντια και γυαλιά για την εργασία αυτή.
Κατά τη φόρτιση της μπαταρίας του αυτοκινήτου, βεβαιωθείτε ότι υπάρχει καλός αερισμός καθώς αυτή θερμαίνεται κατά τη διάρκεια της διαδικασίας. Συνιστάται επίσης να ελέγχετε τακτικά την μπαταρία κατά τη φόρτιση, ειδικά στο ξεκίνημα. Εάν θερμαίνεται πάρα πολύ, είναι ελαττωματική (θειίκωση) και πρέπει να σταματήσετε αμέσως τη διαδικασία φόρτισης.